Galeria artykułów dekoracyjnych wyposażenia wnętrz oraz spersonalizowanych prezentów i upominków dla wymagającego klienta
Rękodzieło ręcznie robione to gwarancja dobrej jakości
Świeczniki w judaizmie: Menora, chanukija i świecznik szabatowy
Świeczniki od wieków zajmują ważne miejsce w tradycji żydowskiej, symbolizując światło, duchowość i pamięć o ważnych wydarzeniach. Trzy z nich – Menora, chanukija i świecznik szabatowy – mają szczególne znaczenie i różnią się zarówno wyglądem, jak i przeznaczeniem.
Menora: Symbol starożytnej świątyni
Menora to siedmioramienny świecznik, który był używany w Świątyni Jerozolimskiej. Jego złoty blask rozświetlał święte miejsce, a siedem ramion symbolizowało siedem dni stworzenia świata lub siedem planet starożytności. Menora jest jednym z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych symboli judaizmu, pojawia się nawet w herbie państwa Izrael.
Chanukija: Pamiątka cudu chanukowego
Chanukija, zwana też menorą chanukową, to dziewięcioramienny świecznik używany podczas święta Chanuka. Upamiętnia cud, który wydarzył się w Świątyni Jerozolimskiej po zwycięstwie Machabeuszy nad Grekami. Według legendy, gdy Żydzi chcieli zapalić menorę, znaleźli tylko jedną amforę z oliwą, która powinna wystarczyć na jeden dzień. Jednak oliwa paliła się przez osiem dni, dając czas na przygotowanie nowej. Dziewiąte ramię chanukiji, zwane szamaszem, służy do zapalania pozostałych ośmiu świec.
Świecznik szabatowy: Powitanie szabatu
Świecznik szabatowy dwu ramienny służy do zapalania dwóch świec na powitanie szabatu, świętego dnia odpoczynku w judaizmie. Zapalanie świec jest tradycyjnie obowiązkiem kobiet i symbolizuje wprowadzenie pokoju i radości do domu. Świeczniki szabatowe mogą mieć różną formę i liczbę ramion, ale najczęściej spotykane są dwuramienne.
Różnice w skrócie:
Każdy z tych świeczników ma swoje unikalne znaczenie i odgrywa ważną rolę w żydowskiej tradycji. Przypomina o ważnych wydarzeniach z historii, symbolizuje duchowe wartości i pomaga w celebracji świąt.